Zapalna choroba jelit spowodowana łuszczycą

width=300W kilku badaniach potwierdzono związek między łuszczycą a chorobą zapalną jelit, w szczególności chorobą Crohna. Łuszczyca i choroba zapalna jelit wydają się mieć wspólny szlak zapalny charakteryzujący się rozregulowaną ekspresją czynnika martwicy nowotworów α (TNF-α); fakt, że terapie anty-TNF-α, takie jak infliksymab i adalimumab, skutecznie leczą oba zaburzenia, wspiera tę koncepcję. Ponadto, inne mediatory zapalne, takie jak interleukina-12 i -23, są zaangażowane w chorobę Leśniowskiego-Crohna i łuszczycę, ponownie poparte udanym użyciem środków (np. Ustekinumab), które zakłócają działanie tych cząsteczek.  Obserwacje te sugerują silny związek przyczynowy. Pojawiające się dowody sugerują również, że łuszczyca jest związana z wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego, chociaż związek ten wydaje się mniej wyraźny niż w chorobie Leśniowskiego-Crohna.

Chociaż terapie anty-TNF-α są głównym sposobem leczenia zarówno łuszczycy, jak i choroby Leśniowskiego-Crohna, odnotowano paradoksalne wybuchy lub rozwój łuszczycy de novo podczas stosowania tych środków (infliksymabu, etanerceptu i adalimumabu) . Nie jest jasne, dlaczego to zjawisko występuje. Jednym z wyjaśnień jest to, że osoby z nieswoistymi zapaleniami jelit mogą mieć utajoną łuszczycę i doznawać środowiskowego uderzenia lub spustu inicjacji inhibitorem TNF-α, który jest wystarczający do ekspresji choroby.  Możliwe jest również, że inhibitory TNF-α promują przejście w kierunku szlaków zapalnych Th1 lub Th17, prowadzących do powstania łuszczycy. Biorąc pod uwagę związek między łuszczycą a chorobą zapalną jelit, szczegółowe gromadzenie danych historycznych oraz, w miarę możliwości, badanie fizykalne przy każdym spotkaniu z pacjentem jest wartościowym wysiłkiem, który może doprowadzić do wcześniejszego wykrycia w którymkolwiek z tych stanów, kiedy wczesna interwencja może być ważna dla zmniejszenia chorobowości związanej z chorobą.

[hasła pokrewne: medicus gostynin, fosfatydyloseryna, periodontolog wrocław ]