Zapalenie przedsionka

Droperidol (2,5 mg do 10 mg) wymieniono jako opcję leczenia w artykule Clinical Practice na temat zapalenia nerwu przedsionkowego przez Baloha (wydanie z 13 marca), z chorobą wątroby lub nerek wymienioną jako środek ostrożności. W grudniu 2001 r. Urząd ds. Żywności i Leków (FDA) wzmocnił ostrzeżenia o stosowaniu droperidolu, w szczególności dodając czarną skrzynkę ostrzeżenie o zgonach związanych z wydłużeniem odstępu QT i torsade de pointes. Zalecono, aby droperidol był zarezerwowany do leczenia pacjentów, których stan nie reagował na inne terapie i był stosowany tylko wtedy, gdy korzyści przewyższały ryzyko; zalecano również rutynowe wykonywanie monitorowania czynności życiowych i elektrokardiografii podczas leczenia.
W tym czasie, poprzez ustawę o wolności informacji, przejrzałem rzeczywiste raporty przedłożone FDA i odkryłem, że chociaż większość zgłoszeń pochodziła z Europy i dotyczyła wyższych niż zwykle dawek (25 mg), niektóre niepożądane zdarzenia sercowe zgłaszano w dolny koniec zakresu dawek (1,25 mg). Uważam, że ta informacja jest istotna dla klinicystów, którzy planują używać droperidolu do leczenia zapalenia nerwu przedsionkowego.
E. Jane Orr, Pharm.D.
Centrum medyczne Wellmont Holston Valley, Kingsport, TN 37662
[email protected] org
Odniesienie1. Baloh RW. Zapalenie nerwu przedsionkowego. N Engl J Med 2003; 348: 1027-1032
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
Odpowiedź
Dr Baloh odpowiada: Dr Orr wskazuje na poważny potencjalny efekt uboczny droperidolu. Chociaż mam niewielkie osobiste doświadczenia z tym lekiem, przeprowadzono wiele badań opisujących dobre wyniki leczenia ostrego zawrotu głowy droperidolem, bez poważnych skutków ubocznych.1 Jednak biorąc pod uwagę ten potencjalny niekorzystny wpływ, nie użyłbym droperidolu jako głównego środka leczenie zapalenia nerwu przedsionkowego.
Robert W. Baloh, MD
UCLA School of Medicine, Los Angeles, Kalifornia 90095-1769
[email protected] edu
Odniesienie1. Irving C, Richman P, Kaiafas C, Eskin B, Allegra J. Śródręcznikowy droperidol w porównaniu do domięśniowego dimenhydrinianu w leczeniu ostrego obwodowego zawrotu głowy w oddziale ratunkowym: randomizowane badanie kliniczne. Acad Emerg Med 2002; 9: 650-653