Terapia hormonalna po menopauzie

Twierdzenie Grodsteina i in. (Wydanie z 13 lutego) w swoim artykule Sounding Board, który jest mylący ze względu na status społeczno-ekonomiczny jest mało prawdopodobne, aby wyjaśnić różne zgłoszone związki między postmenopauzalną terapią hormonalną a chorobą sercowo-naczyniową w badaniach obserwacyjnych i w randomizowanych badaniach klinicznych opiera się na błędnych założeniach. Wśród nich są założenia, że Nurses Health Study kontrolowane pod względem poziomu wykształcenia i zawodu przez włączenie tylko zarejestrowanych pielęgniarek (z pewnym dostosowaniem do poziomu edukacji męża) oraz, że studium Leisure World dostosowało się do dochodu poprzez rekrutację wyłącznie ze średniej społeczność emerytów klasowych.
Te trzy zmienne społeczno-ekonomiczne – wykształcenie, zawód i zastępstwo dla dochodów – są co najwyżej środkami częściowymi, a zawód szczególnie źle nadaje się do analizy zdrowia kobiet.2 Dowody, w tym niektóre ze Studium zdrowia pielęgniarek, 3 wskazują, że ryzyko choroby sercowo-naczyniowe u kobiet (i mężczyzn) kształtuje się przez dożywotni status społeczno-ekonomiczny, poczynając od utero4; Czynniki socjoekonomiczne na całe życie mogą również wpływać na wiek w okresie menopauzy.5 Konieczna jest większa precyzja w zakresie zmiennych społeczno-ekonomicznych i biologicznych, aby rozróżnić rozbieżności w badaniach dotyczących terapii hormonalnej po menopauzie.
Nancy Krieger, Ph.D.
Harvard School of Public Health, Boston, MA 02115
5 Referencje1. Grodstein F, Clarkson TB, Manson JE. Zrozumienie rozbieżnych danych dotyczących terapii hormonalnej po menopauzie. N Engl J Med 2003; 348: 645-650
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Krieger N, Williams DR, Moss NE. Mierzenie klasy społecznej w amerykańskich badaniach nad zdrowiem publicznym: koncepcje, metodologie i wytyczne. Annu Rev Public Health 1997; 18: 341-378
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Gliksman MD, Kawachi I, Hunter D, i in. Dzieciństwo statusu społeczno-ekonomicznego i ryzyko chorób sercowo-naczyniowych u kobiet w średnim wieku w USA: badanie prospektywne. J Epidemiol Community Health 1995; 49: 10-15
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
4. Davey Smith G, Gunnell D, Ben-Shlomo Y. Lifecourse podchodzi do różnic społeczno-ekonomicznych w śmiertelności dorosłych specyficznych dla danej przyczyny. W: Leon D, Walt G, wyd. Ubóstwo, nierówność i zdrowie: perspektywa międzynarodowa. Oxford, Anglia: Oxford University Press, 2000: 88-124.
Google Scholar
5. Wise LA, Krieger N, Zierler S, Harlow BL. Dożywotnia pozycja społeczno-ekonomiczna w odniesieniu do początku okołomenopauzalnej. J Epidemiol Community Health 2002; 56: 851-860
Odpowiedź
Autorzy odpowiadają: Badaliśmy zagadnienie pomieszania statusu społeczno-ekonomicznego w badaniach epidemiologicznych dotyczących terapii hormonalnej po menopauzie i choroby niedokrwiennej serca; nie próbowaliśmy przejrzeć złożonej zależności między statusem społeczno-ekonomicznym a chorobą niedokrwienną serca. W wielu badaniach obserwacyjnych użytkownicy hormonów po menopauzie mają wyższy status społeczno-ekonomiczny niż nieużytkownicy 1, co może prowadzić do niższych wskaźników choroby niedokrwiennej serca, które można przypisać lepszemu dostępowi do opieki zdrowotnej i zdrowszego stylu życia. Stosowanie kohort, takich jak w badaniu zdrowia pielęgniarek, z natury zapewnia dostosowanie (choć nie jest to całkowita korekta) w przypadku takiego potencjalnego zakłócenia, ponieważ wszyscy uczestnicy są zarejestrowanymi pielęgniarkami i mają dostęp do opieki zdrowotnej i wiedzy na temat zdrowia Na przykład w badaniu zdrowia pielęgniarek wskaźniki cholesterolu i ciśnienia krwi oraz spożycie tłuszczów nasyconych są podobne wśród użytkowników hormonów i nieużytkowników; dostosowanie do wykształcenia męża, statusu socjoekonomicznego dzieciństwa lub dochodu gospodarstwa domowego nie zmieniło zgłoszonych wyników.2 Chociaż wiele chorób wiąże się ze statusem społeczno-ekonomicznym, związki między terapią hormonalną a rakiem, udarem mózgu i złamaniami były podobne w badaniu na temat inicjatywy Women s Health Initiative oraz w badania obserwacyjne. Odkrycia te wskazują, że zakłócenie statusu społeczno-ekonomicznego może nie w pełni wyjaśnić wyniki badań obserwacyjnych dotyczących zależności między hormonalną terapią pomenopauzalną a chorobą niedokrwienną serca.
Francine Grodstein, Sc.D.
JoAnn Manson, MD, Dr.PH
Brigham and Women s Hospital, Boston, MA 02115
Thomas B. Clarkson, DVM