Prezentujące objawy boreliozy i wyniki leczenia

Próba szczepienia przeciwko boreliozie była dla nas okazją do określenia względnej częstotliwości prezentacji objawów choroby z Lyme i wyników leczenia w dużej populacji.1 Naszym celem było zidentyfikowanie wszystkich przypadków infekcji Borrelia burgdorferi, które wystąpiły 10 936 uczestników w 10 stanach, w których infekcja występuje endemicznie podczas 20-miesięcznego okresu badania.
Spośród 1917 uczestników, którzy byli oceniani pod kątem boreliozy, 269 spełniło prospektywne kryteria definiujące, możliwe lub bezobjawowe infekcje.1 Po zakończeniu badania wykonano analizy post hoc dla pacjentów z potwierdzonym mikrobiologicznie rumieniem wędrującym, 2 objawy ogólnoustrojowe bez rumienia wędrującego, 3 lub bezobjawowej serokonwersji.4 Ponadto, w przypadku dwóch ostatnich grup, próbki surowicy zostały ponownie przetestowane za pomocą czułego i swoistego enzymatycznego testu immunoabsorpcyjnego, który wykorzystał peptyd z szóstego niezmiennego regionu lipoproteiny VlsE z B. burgdorferi 5; ten test nie był dostępny podczas badania szczepionki.
Tabela 1. Tabela 1. Częstotliwość prezentowania objawów boreliozy. Siedemdziesiąt do 80 procent pacjentów miało rumień wędrujący (tab. 1), początkowe uszkodzenie skóry, które często występuje w miejscu ukąszenia przez kleszcza. Niespodziewanym odkryciem było to, że około 18 procent uczestników prezentowało w okresie letnim niespecyficzne objawy ogólnoustrojowe bez rumienia wędrownego. Najczęstszymi objawami były ból głowy i bóle stawów, czasem związane z gorączką; górne drogi oddechowe i objawy żołądkowo-jelitowe były nieobecne.3 Tylko 2 do 3 procent pacjentów miało późniejszy układowy udział związany z rozsianą infekcją, taką jak porażenie twarzy, neuropatia trójdzielna lub boreliozowe zapalenie stawów; wśród nich był jeden pacjent, który początkowo miał bezobjawową serokonwersję
Pacjenci z wczesną infekcją byli leczeni doustną doksycykliną lub amoksycyliną przez dwa do czterech tygodni, z wyjątkiem dwóch pacjentów z porażeniem twarzy i rumieniem wędrującym, którzy otrzymywali dożylnie ceftriakson.2,3 Chociaż 11 do 16 procent tych pacjentów miało subiektywne objawy przez tygodnie lub miesiące po leczeniu, późne objawy boreliozy nie rozwinęły się u żadnego pacjenta.
Ważne jest to, że większość uczestników badania z boreliozą ma wczesne objawy infekcji i ma dobrą odpowiedź na leczenie. Szczególnie, gdy rumień wędrujący nie występuje we wczesnym stadium choroby, pacjenci mogą nie zgłosić się do lekarza lub choroba z Lyme może nie zostać rozpoznana, dopóki nie ujawnią się bardziej wyniszczające, trudniejsze do leczenia późne objawy zakażenia. Wyzwaniem dla pacjentów i lekarzy jest wczesne rozpoznanie i leczenie infekcji, szczególnie gdy pacjenci występują w okresie letnim z niespecyficznymi objawami ogólnoustrojowymi.
Allen C. Steere, MD
Massachusetts General Hospital, Boston, MA 02129
Vijay K. Sikand, MD
Tufts University School of Medicine, Boston, MA 02111
5 Referencje1. Steere AC, Sikand VK, Meurice F, i in. Szczepienie przeciwko boreliozie z rekombinowaną zewnętrzną lipoproteiną A z dodatkiem Borrelia burgdorferi A z adiuwantem N Engl J Med 1998; 339: 209-215
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Smith RP, Schoen RT, Rahn DW, i in. Charakterystyka kliniczna i wyniki leczenia wczesnej choroby z Lyme u pacjentów z mikrologicznie potwierdzonym rumieniem wędrującym. Ann Intern Med 2002; 136: 421-428
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Steere AC, Dhar A, Hernandez J, i in. Objawy ogólnoustrojowe bez rumienia wędrującego jako obraz wczesnej choroby z Lyme. Am J Med 2003; 114: 58-62
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
4. Steere AC, Sikand VK, Schoen R., Nowakowski J. Bezobjawowe zakażenie Borrelia burgdorferi. Clin Infect Dis (w druku).
Google Scholar
5. Liang FT, Steere AC, Marques AR, Johnson BJ, Miller JN, Philipp MT. Wrażliwa i specyficzna serodiagnoza choroby z Lyme za pomocą testu immunoenzymatycznego z peptydem opartym na immunodominującym konserwowanym regionie Borrelia burgdorferi vlsE. J Clin Microbiol 1999; 37: 3990-3996
Web of Science MedlineGoogle Scholar
(71)