Migrena: spektrum pomysłów Ból głowy i ból twarzy: Diagnoza i postępowanie

Każda z tych książek wypełnia wyspecjalizowaną niszę; ich nisze są jednak dość wyraźne. Pierwszy, opracowany przez Sandlera i Collinsa, opiera się na prywatnym sympozjum. Każdy rozdział odzwierciedla prezentację i niektóre z dyskusji, które nastąpiły później. Każdy autor jest wybitnym badaczem bólu głowy i każdy przedstawia swoje ulubione spekulacje na temat migreny. Chociaż wiele z tego zostało powiedziane wcześniej, autorzy tutaj są w stanie spekulować z większą swobodą niż zwykle. Nie ma starań, aby kompleksowo objąć obszar bólu głowy, a między rozdziałami istnieje tylko ograniczona ciągłość.
To nie jest podręcznik dla nowych czytelników w dziedzinie bólu głowy. Dla tych, którzy nie mają solidnego ugruntowania w bólu głowy, ta książka może być bardziej myląca niż pożyteczna. Czytelnik, który jest już dobrze zorientowany w zarządzaniu bólem głowy, będzie mógł przeczytać te eseje, jednak znajdując kilka nowych spostrzeżeń i perspektyw.
Druga recenzowana tutaj książka, zredagowana przez Jacobsona i Donlona, jest bardziej obszerna, ale nie w zwykły sposób. Większość rozdziałów jest pisanych z perspektywy specjalisty konsultacyjnego, a nie z głównego nurtu praktyka. Niektóre z tych perspektyw są dentystyczne, ale są również rozdziały z punktu widzenia okulistyki, otolaryngologii, chorób zakaźnych i neurologii. Książka nie oferuje ujednoliconego lub zorganizowanego podejścia do diagnozy i leczenia bólu głowy. System klasyfikacji International Headache Society (ważna próba ustanowienia standardowego systemu nomenklatury bólu głowy) jest ignorowany, z wyjątkiem przekazywania referencji. Tekst cierpi na znaczne różnice w stylu pisania od rozdziału do rozdziału. Ważne tematy, takie jak migrena, zostały omówione w kilku rozdziałach, różniących się, a czasem wręcz sprzecznych). To nie jest podstawowy podręcznik na temat bólu głowy, ale może być przydatnym odniesieniem, umożliwiającym praktykom przewidywanie, jakich usług można się spodziewać po konkretnej konsultacji specjalistycznej.
Marvin Jay Hoffert, MD
John R. Graham Headache Center Boston, MA 02130

[patrz też: ile kalorii ma ciasto francuskie, deslodyna, fosfatydyloseryna ]