Intensywna terapia cukrzycy i grubość błony środkowej tętnicy szyjnej w cukrzycy typu 1

Choroba sercowo-naczyniowa powoduje ciężką chorobowość i śmiertelność w cukrzycy typu 1, chociaż nie są znane określone czynniki ryzyka i czy przewlekła hiperglikemia odgrywa rolę. Zbadaliśmy progresję grubości błony środkowej tętnicy szyjnej wewnętrznej, miernika miażdżycy, w populacji z cukrzycą typu 1. Metody
W ramach badania Epidemiologii Diabetologicznej Interwencji i Komplikacji (EDIC), długoterminowej obserwacji Diabetes Control and Complications Trial (DCCT), 1229 pacjentów z cukrzycą typu przeszło badanie ultrasonograficzne w trybie B wewnętrznej i wspólnej tętnicy szyjnej tętnic w latach 1994-1996 i ponownie w latach 1998-2000. Oceniliśmy grubość warstwy intima-media u 611 pacjentów, którzy zostali losowo przydzieleni do leczenia konwencjonalnego cukrzycy podczas DCCT oraz w 618, którzy zostali przypisani do intensywnego leczenia cukrzycy.
Wyniki
W roku badania EDIC grubość błony środkowej tętnicy szyjnej była podobna do grubości dla populacji osób bez cukrzycy w podziale na wiek i płeć. Po sześciu latach grubość warstwy intima-media była istotnie większa u pacjentów z cukrzycą niż w grupie kontrolnej. Średni postęp grubości intima-medium był znacznie mniejszy w grupie, która otrzymała intensywną terapię podczas DCCT niż w grupie, która otrzymała konwencjonalną terapię (progresja grubości błony środkowo-szyjnej wspólnej tętnicy szyjnej, 0,032 vs. 0,046 mm, P = 0,01, i progresja połączonej grubości błony środkowej i wewnętrznej tętnic szyjnych wspólnej i wewnętrznej, -0,155 w porównaniu z 0,007; P = 0,02) po skorygowaniu o inne czynniki ryzyka. Progresja grubości środkowej tętnicy szyjnej była związana z wiekiem i skurczowym ciśnieniem krwi linii podstawowej EDIC, paleniem tytoniu, stosunkiem lipoprotein o małej gęstości do cholesterolu lipoprotein o dużej gęstości i wydalaniem albuminy z moczem oraz z średnią wartością hemoglobiny glikowanej podczas średniego czasu trwania (6,5 roku) DCCT.
Wnioski
Intensywna terapia podczas DCCT spowodowała zmniejszenie progresji grubości intima-medium w sześć lat po zakończeniu próby.
Wprowadzenie
Cukrzycom towarzyszy znaczny wzrost ryzyka choroby sercowo-naczyniowej.1-5 Większość danych z badań epidemiologicznych i klinicznych pochodzi z badania cukrzycy typu 2, w której choroba sercowo-naczyniowa stanowi 70 procent wszystkich zgonów.1-3 Znacznie mniej wiadomo na temat chorób sercowo-naczyniowych w cukrzycy typu 1. Chociaż bezwzględne ryzyko chorób sercowo-naczyniowych jest niższe u pacjentów z cukrzycą typu niż u osób z cukrzycą typu 2, częściowo ze względu na ich młodszy wiek, względne ryzyko w porównaniu z osobami bez cukrzycy w podobnym wieku może być zwiększone o współczynnik 10.4,5 Znaczna część ryzyka choroby sercowo-naczyniowej u pacjentów z cukrzycą typu została przypisana rozwojowi choroby nerek.6 Oprócz chorób nerek, neuropatia autonomiczna, dyslipidemia i choroba sercowo-naczyniowa zostały zasugerowane jako sercowo-naczyniowe. czynniki ryzyka.7 Co ciekawe, nie udokumentowano, że glikemia jest czynnikiem ryzyka chorób serca u pacjentów z cukrzycą typu 1.
Podczas badania kontrolnego cukrzycy i powikłań (DCCT) pacjenci z cukrzycą typu zostali losowo przydzieleni do intensywnej terapii cukrzycy, a następnie utrzymywali średnią wartość hemoglobiny glikozylowanej 7,2% podczas średniego okresu obserwacji 6,5 roku lub terapia, a następnie utrzymywanie średniej wartości hemoglobiny glikozylowanej na poziomie 9 procent.8 Chociaż intensywna terapia zmniejszała ryzyko rozwoju i postępu powikłań mikronaczyniowych i neuropatycznych o 35 do 76 procent, częstość występowania zdarzeń związanych ze schorzeniami sercowo-naczyniowymi nie różniła się znacząco w obu grupach leczenia. .9 Po zakończeniu DCCT, długoterminowej obserwacji kohorty DCCT, zwanej badaniem Epidemiologii Zaburzeń i Komplikacji Cukrzycy (EDIC), 10 obejmowało badanie ultrasonograficzne w trybie B w celu zmierzenia grubości ścianki błony środkowej arteria szyjna przy dwóch okazjach
[patrz też: pediatra na telefon białystok, sosnowiec przychodnia, hcv cena ]
[patrz też: ile kalorii ma ciasto francuskie, terapia zajęciowa osób starszych, apteka malbork ]