Charakter zdarzeń niepożądanych u hospitalizowanych pacjentów – wyniki badań lekarskich w Harvard II ad 7

Doskonałość nigdy nie może być standardem praktyki, ponieważ kaprysy biologii i ludzkich zachowań sprawiają, że doskonałość jest nieosiągalna, zarówno w egzekucji, jak i w wyniku, w jakiejkolwiek formie leczenia. W związku z tym standardy postępowania muszą zawsze obejmować akceptację pewnego stopnia błędu. Programy zapewnienia jakości powinny dążyć do obniżenia poziomów błędu do optymalnego poziomu. Ponieważ koszt zapobiegania zdarzeniom niepożądanym byłby całkowicie wygórowany, określenie optymalnego poziomu wymaga realistycznej oceny skuteczności wysiłków zmierzających do ograniczenia ich występowania. W przemyśle poziom błędu przekraczający określone normy uznaje się za niedopuszczalny. Uważamy, że podobne rozważania powinny mieć zastosowanie w medycynie. Na przykład, w przypadku braku dowodów zaniedbania, stopień zakażenia ran wynoszącego procent w pierwotnej naprawie przepukliny może być do zaakceptowania, ponieważ powszechnie wiadomo, że infekcje pojawiają się sporadycznie nawet w starannie przeprowadzonych operacjach i próbują zmniejszyć ich występowanie. ponadto nie byłoby opłacalne. Jednak nawet bez dowodu zaniedbania, jeśli wskaźnik infekcji dla takich operacji przekracza 5 lub 10 procent, można zasadnie stwierdzić, że aseptyczne środki ostrożności zastosowane podczas operacji wymagają przeglądu i poprawy. Należy ustalić normy dopuszczalnych poziomów różnych zdarzeń niepożądanych. Szpitale mogą następnie ukierunkowywać swoje działania w zakresie zapewniania jakości na obszary najbardziej podatne na takie działania.
Czynniki ryzyka
Ważnym krokiem w zmniejszaniu częstości występowania zdarzeń niepożądanych jest identyfikacja pacjentów najbardziej zagrożonych. Liczba i różnorodność zdarzeń niepożądanych opisanych w tym badaniu świadczą wyraźnie o różnorodności zagrożeń we współczesnej opiece medycznej. W typowej hospitalizacji pacjent może odbyć setki spotkań z lekarzami, pielęgniarkami, personelem szpitala i sprzętem. Podczas każdego spotkania mogą wystąpić nieoczekiwane wyniki lub błędy, co może być przyczyną wystąpienia niepożądanego zdarzenia.
Wiele czynników zwiększa ryzyko wystąpienia niepożądanego zdarzenia podczas hospitalizacji. Nasze odkrycia sugerują, że jedną z głównych determinant jest złożoność choroby lub leczenia. Jeśli, jak się wydaje, każda interwencja niesie pewien poziom ryzyka, pacjenci z powikłaną chorobą są bardziej narażeni na niekorzystne zdarzenia, choćby dlatego, że ich opieka wymaga więcej interwencji. Nic więc dziwnego, że blisko połowa zdarzeń niepożądanych, które zidentyfikowaliśmy, wynika z operacji. W nawet prostej operacji są dziesiątki, a nawet setki manewrów, od przygotowania skóry do zamknięcia rany, a także wiele interwencji w opiece pooperacyjnej. Każda stwarza okazję do wystąpienia niepożądanego zdarzenia. Nasze wyniki są bardzo podobne do wyników badania przeprowadzonego w Kalifornii, w którym połowa przypadków potencjalnie możliwych do kompensacji (podobna do tej, którą nazwaliśmy zdarzeniami niepożądanymi) stwierdzono w trakcie leczenia w sali operacyjnej.
Duża liczba zdarzeń niepożądanych związanych z lekiem w naszym badaniu może być również częściowo związana z ilością i różnorodnością leków podawanych hospitalizowanym pacjentom. Charakterystyka pacjentów zwiększa również ryzyko wystąpienia zdarzeń niepożądanych. Pacjenci w podeszłym wieku, na przykład, są o wiele bardziej prawdopodobne nie tylko ze względu na bardziej skomplikowaną chorobę, ale także z powodu chorób zwyrodnieniowych, które zwiększają ryzyko takich nietechnicznych powikłań pooperacyjnych, takich jak zawał mięśnia sercowego, zatorowość płucna i zapalenie płuc.
[przypisy: usg tarczycy szczecin, pierwsza pomoc przedmedyczna testy, apteka malbork ]