Celekoksyb w porównaniu z diklofenakiem i omeprazolem w zapobieganiu nawracającym krwawieniom z wrzodu

W swoim raporcie dotyczącym stosowania celekoksybu w porównaniu z diklofenakiem i omeprazolem w celu zmniejszenia ryzyka nawrotowych krwawień z wrzodu u pacjentów z zapaleniem stawów, Chan et al. (Wydanie z 26 grudnia) wskazują, że prawdopodobieństwo nawracającego krwawienia wynosiło 4,9 procent u pacjentów leczonych celekoksybem (7 z 144) i 6,4 procent u osób otrzymujących połączenie diklofenaku i omeprazolu (9 z 143). Te powikłania krwawienia zostały uznane przez komisję orzekającą za spełniające kryteria nawracającego krwawienia z wrzodu, które było głównym punktem końcowym. Jednakże, do celów praktyki klinicznej, osiem innych zdarzeń żołądkowo-jelitowych (dwóch u pacjentów leczonych celekoksybem i sześciu u pacjentów leczonych diklofenakiem i omeprazolem), które nie zostały uznane za spełniające kryteria pierwotnego punktu końcowego, są również istotne klinicznie i muszą być brane pod uwagę. Z tego punktu widzenia odsetek pacjentów z krwawieniem wynosił odpowiednio 6,2 procent i 10,5 procent (odpowiednio 12,6 procent i 21,0 procent).
Gdy te wskaźniki są rozważane w połączeniu z dużą częstością występowania innych zdarzeń niepożądanych, w szczególności nieoczekiwanie wysokich częstości występowania działań niepożądanych ze strony nerek, wydaje się, że celekoksyb i diklofenak plus omeprazol są przeciwwskazane dla tej kategorii pacjentów, to znaczy pacjentów z niedawnym krwawieniem z wrzodu . Szkoda, że ten ogólny profil bezpieczeństwa był niedoświetlony w artykule, jak również w towarzyszącym mu artykule wstępnym autorstwa Grahama, 2 szczególnie, że leki takie jak acetaminofen lub tramadol mogą być skuteczną i bezpieczną opcją dla pacjentów, którzy mają przeciwwskazania do niesteroidowych leków przeciwzapalnych ( NLPZ) lub koksibs.3
Michael T. Nurmohamed, MD, Ph.D.
Willem F. Lems, MD, Ph.D.
Vrije Universiteit Medical Center, 1007 MB Amsterdam, Holandia
mt. [email protected] nl
3 Referencje1. Chan FKL, Hung LCT, Suen BY, et al. Celekoksyb w porównaniu z diklofenakiem i omeprazolem w zmniejszaniu ryzyka nawrotowych krwawień z wrzodu u pacjentów z zapaleniem stawów. N Engl J Med 2002; 347: 2104-2110
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Graham DY. NLPZ, Helicobacter pylori i pudełko Pandory. N Engl J Med 2002; 347: 2162-2164
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Nurmohamed MT, van Halm VP, Dijkmans BAC. Profil ryzyka sercowo-naczyniowego czynników przeciwreumatycznych u pacjentów z chorobą zwyrodnieniową stawów i reumatoidalnym zapaleniem stawów. Drugs 2002; 62: 1599-1609
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
Aktualne dowody wskazują, że stosowanie NLPZ również zwiększa ryzyko powikłań dolnego odcinka przewodu pokarmowego i że wielkość tego wzrostu jest podobna do obserwowanej w odniesieniu do powikłań górnego odcinka przewodu pokarmowego.1 Randomizowane, kontrolowane badania potwierdziły wyniki wcześniejszych badań epidemiologicznych. . W badaniu dotyczącym oceny powikłanych wyników leczenia powięź mizoprostolu (MUCOSA) 2 95 z 242 podejrzanych powikłań to zdarzenia z górnego odcinka przewodu pokarmowego, ale u 147 wystąpiły dolne zdarzenia ze strony przewodu pokarmowego. Badanie Vioxx Gastrointestinal Outcomes Research (VIGOR) wykazało, że w porównaniu z naproksenem, rofekoksyb wiązał się z ponad 50-procentowym zmniejszeniem ryzyka wystąpienia zarówno górnych, jak i dolnych odcinków przewodu pokarmowego.3,4
Na podstawie przeprowadzonych badań Chan i współpracownicy wyciągnęli wniosek, że wśród pacjentów z krwawieniem w wywiadzie w ostatnim czasie leczenie celekoksybem było tak samo skuteczne jak leczenie diklofenakiem i omeprazolem Donosi się, że z 24 przypadków poważnych zdarzeń żołądkowo-jelitowych, 16 to krwawienia z górnego odcinka przewodu pokarmowego, ale reszta to dolne odcinki przewodu żołądkowo-jelitowego. W przypadku wszystkich poważnych zdarzeń ze strony przewodu pokarmowego odsetek pacjentów z krwawieniem wynosił 6,2 procent (9 z 144 w grupie celekoksyb) w porównaniu z 10,5 procentami (15 z 143) w grupie leczenia skojarzonego (ryzyko względne, 0,59; przedział ufności, od 0,26 do 1,31). Z tej perspektywy dane pokazują tendencję na korzyść grupy inhibitorów cyklooksygenazy-2 (COX-2). Od czasu badań Chana i in. wykazało, że znaczna część pacjentów nadal ma nawracające krwawienia z wrzodów, połączenie koksybu i inhibitora pompy protonowej może znacznie zmniejszyć ryzyko krwawienia z wrzodu o kolejne 50 procent i zapewnić dodatkową korzyść w postaci zmniejszenia o 50 do 60 procent częstość powikłań dolnego odcinka przewodu pokarmowego.
Angel Lanas, dr hab.
Szpital Uniwersytecki, 50009 Zaragoza, Hiszpania
[email protected] unizar.es
4 Referencje1. Lanas A, Sekar MC, Hirschowitz BI. Obiektywne dowody na stosowanie kwasu acetylosalicylowego zarówno w krwawieniu z górnego i dolnego odcinka przewodu pokarmowego w wrzodzie i niewydolności. Gastroenterology 1992; 103: 862-869