Carcinoid Heart Disease

Mediana poziomów mocznika 5-hydroksyindolooctowego (5-HIAA) w czasie. Wartości przedstawione w każdym punkcie to liczba pacjentów. Paski I reprezentują zakresy międzykwartylowe.
M.ller i in. (Wydanie z 13 marca) dotyczyło tematyki postępu choroby rakowiaka. Dostępne były echokardiograficzne badania seryjne dla 71 z 273 pacjentów objętych badaniem. Mediana poziomu wydalania kwasu 5-hydroksyindolooctowego (5-HIAA) w moczu na linii podstawowej u pacjentów z chorobą rakowiaka wynosiła 209 mg na 24 godziny, a u osób bez choroby rakowiaka wynosiła 110 mg na 24 godziny; mediana czasu trwania zespołu była stosunkowo krótka, odpowiednio o 1,0 i 1,8 roku. Co godne uwagi, dane dotyczące poziomów 5-HIAA w trakcie tej choroby są rzadkie. W związku z tym zbadaliśmy 73 pacjentów z zespołem rakowiaka, którzy zostali skierowani w latach 1985-2002, u których poziom 5-HIAA był mierzony w odstępach rocznych. Mediana poziomu 5-HIAA w moczu stopniowo wzrastała, osiągając 110 mg na 24 godziny dopiero po upływie ponad siedmiu lat (Ryc. 1). Bardzo wysokie poziomy 5-HIAA w moczu i wysoka częstość występowania choroby rakowiaka w porównaniu z tą w innym niedawno przeprowadzonym badaniu2 sugerują, że M.ller i in. studiował wysoko wyselekcjonowaną grupę. Podkreśla to, że chociaż analogi somatostatyny nie zapobiegają rakowiakowej chorobie serca w ich populacji, korzystny efekt nie jest wykluczony w mniej zaawansowanej chorobie.
Anouk NA van der Horst-Schrivers, MD
Anke NM Wymenga, MD, Ph.D.
Elisabeth GD de Vries, MD, Ph.D.
Szpital Uniwersytecki Groningen, 9700 RB Groningen, Holandia
ana [email protected] azg.nl
2 Referencje1. Moller JE, Connolly HM, Rubin J, Seward JB, Modesto K, Pellikka PA. Czynniki związane z progresją choroby rakowiaka. N Engl J Med 2003; 348: 1005-1015
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Zuetenhorst JM, Bonfrer JM, Korse CM, Bakker R, Van Tinteren H, Taal BG. Choroba rakowiakowa: rola wydalania kwasu 5-hydroksyindolooctowego w moczu i poziomy przedsionkowego peptydu natriuretycznego w osoczu, transformujący czynnik wzrostu beta i czynnik wzrostu fibroblastów. Cancer 2003; 97: 1609-1615
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
M.ller i in. donieśli, że wysoki szczyt wydalania 5-HIAA w moczu jest predyktorem choroby rakowiaka. Jednak czas trwania ekspozycji na podwyższony poziom serotoniny może być jeszcze ważniejszym czynnikiem w rozwoju zwłóknienia zastawek. Obciążenie serotoniną można ocenić jako obszar pod krzywą dla wydalania 5-HIAA z moczem. W naszej serii 37 kolejnych pacjentów (19 kobiet i 18 mężczyzn) z rakowiakową chorobą serca mediana odstępu między diagnozą a ultrasonografią serca wynosiła 28 miesięcy (zakres od 2 do 121). Istniała istotna korelacja między obecnością choroby rakowiakowej a medianą wydalania 5-HIAA w moczu w okresie między diagnozą a ultrasonografią serca (poziom 5-HIAA, 576 .mol na 24 godziny u pacjentów z rakowiakową chorobą serca, jak w porównaniu z 233 .mol na 24 godziny u osób bez niego, P = 0,02) Jednak było jeszcze silniejsze powiązanie między chorobą nowotworową serca a obciążeniem serotoniną w czasie (tj. Powierzchnia pod krzywą dla wydalania 5-HIAA w moczu podczas tego okresu) (P <0,001). To odkrycie potwierdza teorię, że całkowita ekspozycja na serotoninę jest jeszcze ważniejsza niż poziom serotoniny w rozwoju choroby rakowiaka.
Johanna M. Zuetenhorst, MD
Dr Babs G. Taal, Ph.D.
Netherlands Cancer Institute, 1066 CX Amsterdam, Holandia
j. [email protected] nl
Odniesienie1. Zuetenhorst JM, Bonfrer JMG, Korse CM, Bakker R, van Tinteren H, Taal BG. Choroba rakowiakowa: rola wydalania kwasu 5-hydroksyindolooctowego w moczu i poziomy przedsionkowego peptydu natriuretycznego w osoczu, transformujący czynnik wzrostu beta i czynnik wzrostu fibroblastów. Cancer 2003; 97: 1609-1615
Odpowiedź
Autorzy odpowiadają: Drs. Zuetenhorst i Taal zadają istotne pytanie dotyczące względnego znaczenia czasu trwania ekspozycji na podwyższone poziomy serotoniny w porównaniu ze szczytowym poziomem serotoniny w rozwoju i progresji choroby rakowej. Jeżeli obszar pod krzywą będzie porównywany między grupami, wydalanie serotoniny należy oceniać w ustalonych punktach czasowych na podobnych etapach rozwoju choroby. Nierzadko pacjenci z zespołem rakowiaka mają chorobę rakowiakową w momencie rozpoznania lub długą historię objawów zespołu rakowiaka przed datą diagnozy. Znacząca ocena obszaru pod krzywą nie byłaby możliwa w tych okolicznościach. W związku z tym, w czasie obserwacji, powiązaliśmy wartości szczytowe 5-HIAA w moczu ze zmianami oceny punktowej serca (wynik oparty na anatomii zastawki i funkcji oraz funkcji prawej komory).
Dr van der Horst-Schrivers i jego koledzy podnoszą potencjalny problem związany z błędem selekcji. Populacja w naszym badaniu została wybrana spośród 273 kolejnych pacjentów z rakowiakami, którzy zostali skierowani do echokardiografii z powodu podejrzenia choroby rakowiaka. W związku z tym należałoby spodziewać się wysokiej częstości występowania choroby rakowiakowej i wysokiego wydzielania 5-HIAA. Jednakże nie znaleźliśmy żadnej różnicy w szczytowych poziomach 5-HIAA między pacjentami, którzy byli włączeni do badania (mediana, 222 mg na 24 godziny, odstęp międzykwartylowy, 148 do 345) i tymi, którzy zostali wykluczeni (mediana, 238 mg na 24 godziny, zakres międzykwartylowy, 131 do 362) (P = 0,79). W przeciwieństwie do danych przedstawionych przez van der Horsta-Schriversa i współpracowników, stwierdziliśmy, że poziomy 5-HIAA spadły podczas obserwacji, prawdopodobnie w wyniku agresywnej strategii terapeutycznej. Poziomy 5-HIAA w naszym badaniu były zbliżone do tych, które zmierzono we wcześniejszych badaniach podobnych populacji.1,2 Uważamy więc, że badana populacja jest reprezentatywna dla pacjentów z klinicznie istotną rakową chorobą serca.
Możliwe, że analogi somatostatyny spowalniają postęp choroby rakowiaka. Jednak dostępne dane wskazują, że obecne metody leczenia są niewystarczające, aby zapobiec rozwojowi i progresji choroby rakowiaka. Konieczne są większe, prospektywne badania w celu określenia optymalnej strategii leczenia.
Jacob E M.ller, MD
Heidi M. Connolly, MD
Patricia A. Pellikka, MD
Mayo Clinic, Rochester, MN 55905