Badanie noworodków pod kątem wrodzonych błędów metabolizmu za pomocą tandemowej spektrometrii masowej ad 6

W ciągu ostatnich 24 lat odnotowano tylko jeden przypadek niedoboru dehydrogenazy krótkołańcuchowej acylo-CoA i niedoboru 3-ketotiolazy, trzy przypadki niedoboru dehydrogenazy acylo-CoA o bardzo długim łańcuchu i brak przypadków niedoboru karboksylazy 3-metylokrotonylo-CoA. zdiagnozowano klinicznie. Wydaje się prawdopodobne, że niektórzy pacjenci z tymi zaburzeniami mogą mieć bardzo niskie ryzyko wystąpienia kiedykolwiek objawów, 17 i krótko łańcuchowy niedobór dehydrogenazy acylo-CoA i niedobór karboksylazy 3-metylokrotonylo-CoA mogą być w większości łagodnymi zaburzeniami. Nie ma jednoznacznych dowodów, które wskazywałyby, czy wczesne wykrycie niedoboru dehydrogenazy o krótkim łańcuchu acylo-CoA byłoby klinicznie użyteczne. Wszystkie programy badań przesiewowych noworodków za pomocą tandemowej spektrometrii mas doprowadziły do diagnozy przypadków niedoboru karboksylazy 3-metylokrotonylo-CoA, który był wcześniej zgłaszany niezwykle rzadko [12] i doprowadził do diagnozy matczynych przypadków tego niedoboru.18 Po fenyloketonurii wykryto najczęściej występujący niedobór dehydrogenazy acylo-CoA o średnim łańcuchu, z przewagą na 10 000 urodzeń do na 20 000 urodzeń; jest potencjalnie śmiertelny. Przed wdrożeniem badań przesiewowych 25 procent dzieci ze zdiagnozowanymi przypadkami zmarło, zwykle w pierwszym epizodzie dekompensacji, a dodatkowe 30 do 40 procent miało pewne opóźnienie rozwojowe.19 Niektórzy pacjenci zmarli w okresie noworodkowym.20 Z badań rodzinnych wiadomo, że wielu pacjentów z niedoborem dehydrogenazy o średnim łańcuchu acylo-CoA pozostaje zdrowych21, a badania populacyjne powszechnej mutacji wskazują, że znaczna część przypadków pozostaje niezdiagnozowana. Jednak w niedawnym badaniu przeprowadzonym w Wielkiej Brytanii objawy były częste u pacjentów, u których zaburzenie zostało zdiagnozowane przez retrospektywne badanie przesiewowe noworodków, ale uniknęło rozpoznania klinicznego.22
W innym doniesieniu niektóre z przypadków niedoboru dehydrogenazy o średnich łańcuchach acylo-CoA, które zostały zdiagnozowane podczas noworodkowego badania przesiewowego za pomocą tandemowej spektrometrii mas w Stanach Zjednoczonych, obejmowały niezwykłą mutację, której wcześniej nie wykryto w przypadkach klinicznie zdiagnozowanych. 23 Dwa nasi pacjenci nosili tę mutację i mogą nie być narażeni na wystąpienie objawów. Jednak nie było możliwe jednoznaczne stwierdzenie, czy którykolwiek z naszych pacjentów rzeczywiście miał niskie ryzyko lub brak niebezpiecznej dekompensacji, ponieważ wszyscy mieli dającą się udowodnić nieprawidłowość funkcjonalną (biochemiczną) 24. Wszyscy tacy pacjenci wymagają uważnej obserwacji i plan zarządzania, w tym unikanie postu i utrzymanie kaloryczności podczas epizodów infekcji. Przy właściwym zarządzaniu wydaje się, że istnieje niewielkie ryzyko poważnej dekompensacji lub śmierci po postawieniu diagnozy 19, chociaż brakuje formalnych badań.
W przypadku niektórych zaburzeń fałszywie ujemne wyniki badań, uzyskane głównie w ciągu pierwszych dwóch lat programu badań przesiewowych, doprowadziły nas do zmiany punktu odcięcia zastosowanego w naszych protokołach do definicji zaburzenia (Tabela 3). Zmiany te spowodowały ogólny wzrost odsetka wyników fałszywie dodatnich o około 0,01%, ale przegląd wyników uzyskanych przed zmianą wartości odcięcia nie wykazał żadnych innych prawdopodobnych pominiętych przypadków.
Ostateczna czułość testu za pomocą tandemowej spektrometrii masowej będzie zależeć od tego, która wartość fałszywie dodatnia będzie tolerowana, zarówno ogólnie, jak i dla każdego zaburzenia
[patrz też: moringa kapsułki, psycholog warszawa cena, terapia zajęciowa osób starszych ]
[hasła pokrewne: moringa kapsułki, deslodyna, implanty dentystyczne ]